Google Oktober Core Update 2023 lanserades 5 Oktober och rullades ut över 13 dagar och 23h vilket innebär att den var färdigutrullad 19 Oktober.
Min analys är baserad på data mellan 2 Oktober till 19 Oktober 2023 från Sistrix och Ahrefs där vi primärt fokuserar på Sverige.
Svensk analys av Google Oktober Core Update 2023
Den generella analysen av Oktober Core Update 2023 för Sverige indikerar att det bland de stora förlorarna fortsatt är många av de större svenska databassajterna precis som under Augusti Core Update. Vi noterar även många stora receptsajter bland förlorarna och de kan ju delvis efterliknas databassajter men har ju större mått av unikt innehåll än de rena databassajterna.
På listan av förlorare i organisk synlighet finner vi även flera stora nyhetssajter. Det som är det komplexa med dessa är att det inte alls är säkert att de tappat i trafik då dessa verktyg inte mäter Google News och Google Discover som står för den största trafiken till dessa webbplatser.
Bland vinnarna fortsätter vi hitta flera stora sociala medier och det är tydligt hur UGC fortsätter ges mer utrymme av Google i sökresultaten även i denna uppdatering. Förutom det hittar vi likt på förlorarsidan stora vinnare även inom recept och nyhetsmedier.
Förlorare i Oktober Core Update
- Databassajter: På listan över förlorare är eniro.se en tydlig förlorare som ser ut att ha klarat sig i Augusti Core Update men istället tydligt tappar nu. Bland de som tappade både i Augusti Core Update och nu i Oktober Core Update finner vi merinfo.se och tyda.se som två tydliga exempel.
- Prisjämförelsesajter: Tittar vi på påverkan för prisjämförelsesajterna är Prisjakt tydligt påverkade även denna gång. Pricerunner fortsätter i en negativ rankingutveckling men är inte lika tydligt påverkade Webbplatser som pricerunner.se och prisjakt.nu, har påverkats negativt av denna uppdatering.
- Nyhetswebbplatser: Expressen.se och nyheter24.se är de två största tappen i synlighet för nyhetsmedier i denna uppdatering.
- Receptsajter: De stora förlorarna inom receptsajter i denna uppdatering är tasteline.com, receptfavoriter.se och recepten.se som alla är bland de topp 15 största förlorarna i Sverige i denna uppdatering.
- Pressmeddelandeplattformar: De tre stora plattformarna för pressmeddelande i Sverige Mynewsdesk, Cision och TT tappar alla kraftigt i denna uppdatering.
- Retail & e-handel: På listan av förlorare finner vi i Oktober Core Update väldigt få e-handel & retailaktörer. Det var ju lite förvånansvärt att de var så många i Augusti Core Update men nu är det väll nästan bara Dollarstore.se som går att notera i listorna och det på på procentuellt tapp.
- YMYL-sajter: Bland förlorarna finner vi finanssajter som financer.com, kreditkoll.se och kredity.se. Hälsosajter som mabra.com och xn--hlsporrekliniken-vnb.se.
- Gambling: En gamblingsajt som verkligen sticker ut som förlorare i denna data är casinoguide.se.
Vinnare i Oktober Core Update
- Sociala mediesajter: De två största absoluta vinnarna enligt datan är Facebook följt av Pinterest i Sverige. Även Linkedin och Quora finns med högt upp på listan. Ett förvånande namn är även Twitter.com med tanke på deras agerande kring indexering samt byte av namn.
- Nyhetswebbplatser: Aftonbladet, Sveriges Radio och SVT är vinnarna i denna datan för mediesajter.
- Receptsajter: Koket.se och Recept.se är vinnarna på receptsidan och från ett SEO-perspektiv får vi nästan räkna in Ica.se och Arla.se som ser ut att ha en fin utvecklingskurva om än oklart ifall det är ren påverkan från Core update.
- Retail & e-handel: Inom handeln är Ikea en av vinnarna tillsammans med Elgiganten, Biltema och Rusta. Flera av dessa aktörer tappade en del i Augusti men ser nu ut att återhämta en del eller allt av detta. Vi kan även nämna Zoovillage.com som återhämtat sig i denna uppdatering efter ett tapp i Augusti Core Update.
- YMYL-sajter: Avanza ser ut att vara den stora vinnaren inom finans. 1177.se den stora vinnaren inom hälsa med varden.se och praktiskmedicin.se som två andra tydliga vinnare.
- Resa: Tripadvisor.se fortsätter utvecklas starkt i Sverige som de gjort sedan en längre tid men fick en tydlig boost i denna uppdatering. Reseguiden.se ser ut att ha varit en annan vinnare som tidigare tappade en del mark i Augusti Core Update som de nu återvunnit.
Googles utveckling i Oktober Core Update
Det är tydligt i denna uppdatering att Google fortsätter premiera webbplatser som tillför unikt värde. Det är därför databassajterna som många sitter på liknande data har en utmaning samtidigt som UGC sajter som Sociala Medier tillför nya värden och ny information till Google. Det känns även som min spekulation som jag hade svårt att stödja då stora varumärken tappade något i Augusti att auktoritetsfaktorn har ökat i vikt åter är tydlig när många av de starkaste auktoriteterna tar mark inom sina områden.
Det finns även tydliga indikationer att Google har gått ännu hårdare på vissa parametrar inom YMYL segment vilket känns som ett rimligt resonemang i förberedelserna inför SGE. Google vill att dessa segment verkligen tar en nivå om de ska få auktoritet och trafik än vad som krävts innan.
Har ni tappat i Oktober Core Update?
Det finns ingen lösning som passar alla men det gäller såklart att göra en helhetsöversyn av webbplatsen. Tänk utifrån sidor, innehållskvalité, auktoritet och teknik så kommer ni kunna skapa en bra nulägesbild. Vi gör ju mycket detta analyser själva för att förstå vad vinnarna gör och skaffa oss en bild och lärdomar om vad som fungerar bra respektive mindre bra. Behöver ni stöd i ert arbete är det bara att höra av er så sätter vi ihop en plan hur vi kan stödja er.