Sportstjärnor.se – Ett publikt projekt

Sportstjärnor.se är en databas över sportstjärnor med fokus på svenska sportstjärnor. Målet är att att det enkelt ska gå att följa specifika sportstjärnor inom olika idrotter och enkelt hitta all information man vill veta om dessa. Inriktningen är att göra det till ett publikt projekt och berätta vad som händer med Sportstjärnor.se steg för steg. Projektet är fortsatt i en extremt tidig fas men har jag sagt att det ska vara publikt får jag också se till att det är det från en tidig fas.

Vad är bakgrunden till Sportstjärnor.se?

Bakgrunden till sportstjärnor.se är att kombinera mina två största intressen i sport och SEO i ett långsiktigt projekt. Det lanserades under sommaren 2024 efter att jag öppet ställde frågan på Linkedin vilken utmaning jag skulle ta mig an kommande år utifrån ett SEO-perspektiv. Det skulle vara sidoprojekt jag väljer att lägga lite mer tid under fritiden vid sidan av mitt huvudfokus som Head of SEO på AdRelevance. Sedan försöker jag kombinera så många nya arbetssätt och tester som möjligt i ett och samma projekt för att vi hela tiden alla behöver lära oss och utvecklas inom många områden.

Vad är tanken med att göra Sportstjärnor.se till ett publikt projekt?

Tanken med att göra Sportstjärnor.se till ett publikt projekt är att jag ska kunna dela all statistik och delar av det öppet. Jag hoppas kunna dela både lyckade och mindre lyckade delar av projektet och hur jag resonerar kring olika delar av det, mer öppet än vad man kan göra med kunder eller väldigt kommersiellt drivna egna projekt.

Vad har hänt hittills i Sportstjärnor-projektet?

Projektet Sportstjärnor.se lanserades i juli 2024 och målet var att lansera inför OS i Paris 2024. Tanken och anledningen till det var att lansera webbplatsen med trendande ämnen i detta fall idrottare som är väldigt relevanta under OS i Paris. Trendande ämnen som koncept är extremt intressant med tanke på att inom varje nisch skiftar det balansen på den totala sökvolymen som olika webbplatser driver, vilket möjliggör för mer nischade eller snäva typer av webbplatser att trenda på bredare områden. Min avsikt var dock inte denna gång att bygga en OS-sajt med maximal trafik utan utifrån sportstjärnor-profilerna visa att webbplatsen är relevant. Jag vet att hade jag gjort mer nyhetsfokuserade artiklar och arbetat med denna metod hade jag kunnat kortsiktigt bygga mycket mer trafik men det är inte det långsiktiga syftet med denna webbplats som det ser ut just nu.

Nedan ser ni första klicket 15 juli och därefter ett par klick per dag tills vi rankar på ett trendande sportstjärna.

I Ahrefs ser det ut som den sedan dess tagit synlighet dag för dag. Men som vi alla vet arbetar man med trendanden ämnen är inte Ahrefs, Sistrix eller liknande verktyg särskilt rättvisande mer än att de visar synlighetsutvecklingen.

Tittar man i Search Console efter första trendande ämnet och OS-sportstjärnorna som står för större delen av profilerna så ser det istället ut som följer (Vilket känns rimligt baserat på det arbete som lagts och hur långt jag kommit med projektet hittills):

Vad är webbplatsen Sportstjärnor.se byggd på?

Webbplatsen Sportstjärnor.se är byggd på WordPress för det är den setup jag är mest bekväm med. Eftersom jag visste att jag skulle arbeta med relativt mycket datastrukturer valde jag att kör ACF-fields för att spara tid och inte behöva bygga allt för mycket custom själv. Jag vet av erfarenhet att när man bygger allt för mycket custom är det lätt att bygga sönder saker och det har jag säkert redan gjort i detta projekt med men jag försöker minimera det något.

Vilka är några utmaningar med att bygga databasen till Sportstjärnor.se?

För att bygga en databas krävs det enormt många datapunkter och väljer man då som jag att välja väldigt många olika sporter finner du de på många olika platser. Är man klok och vill bygga topical authority snabbt på riktigt här skulle jag bara fokuserat på t.ex. friidrottare. Då hade webbplatsen troligtvis kommit ännu längre nu. Jag valde dock att den skulle vara bredare i sin form och det gör att det kommer ta lite längre tid men den möjliga uppsidan är såklart även större i form av bredden på sajten. Under insamlingen av datan inser man att format är en utmaning när man man vill kombinera datakällor från flera olika källor för att bli den mest informationsrika källan för varje idrottare. Datainsamling är fortsatt en av de stora utmaningarna som jag sitter och bygger nya tester för hur jag gör hela tiden och kommer vara nyckeln för detta projektets värde. Det är lätt att bygga mer statiska projektet där informationen sällan ändras men när man väljer segment som detta där informationen kontinuerligt ändras gäller det att ha bra processer och flöden för att hantera och säkerställa att data och information är så korrekt som möjligt.

Hur gick resonemanget kring uppbyggnaden av sidor och sidtemplates på Sportstjärnor.se?

Profilsidorna är i detta projekt de viktigaste sidorna och där värdet i webbplatsen för besökaren finns. Jag utgick därför från en approach där jag vill säkerställa att all grundläggande information finns strukturerad inte bara i databasen utan även på sidorna. Allt fokus utgår självklart från mobila enheter i användarupplevelsen. Utöver det ville jag kunna kombinera det med specifik unik information för varje sportstjärna som särskiljer och höjer informationsvärdet. Det möjliggör att vi kombinera enhetlighet men också unikitet för varje profilsida. På profilsidorna finns det oändligt med spännande funktioner att bygga på med.

I takt med att antalet profiler växer och databasen växer ser jag även stora möjligheter i att bygga ut sidtemplates på många olika sätt men där är vi inte ännu.

Hur är AI-integrerad i nuvarande versionen av Sportstjärnor.se?

AI är självklart en process som jag verkligen ville bygga in i detta projekt och jag har byggt många olika typer av AI-integrationer i projektet redan för att försöka hitta bästa möjliga lösning. För mig var det första gången jag själv byggde egna AI-integrationer mot WordPress utan mellanhänder och det möjliggör som alltid både möjligheter och utmaningar. Chat GPT är min bästa vän i alla dessa processer för nog för att jag har god teknisk förståelse så är jag ingen utvecklare men Chat GPT har verkligen möjliggjort att jag själv kan bygga allt som jag tidigare skulle behövt externa resurser för. Efter många tester är den aktiva lösningen jag har nu en process med innehållsskapande med Open AIs API baserat på all den data som är insamlad på profilen. Målet är att kunna använda det i datainsamling men alla modeller jag har testat är allt för dåliga i detta steg så för datainsamling är det helt andra processer som krävs just nu.

Vilka kanaler har använts för att driva trafik till Sportstjärnor.se?

Det är långt ifrån några större trafikvolymer i projektet ännu såhär lite mer än 2 månader in i projektet men SEO är drivaren men Facebook har vi byggt förutsättningar för att den kan bli bra under hösten med. Det jag var säker på när jag lanserade detta projekt var att SEO skulle vara långt ifrån ensam källa till trafik utan ett viktigt test för mig var att själv bygga en process där vi kombinerar många kanaler. Facebook-sidan Sportstjärnor var någonstans utgångspunkten tillsammans med SEO men jag har även igång profiler på Youtube, Tiktok, Instagram m.m.

SEO är grunden i projektet och den publika case studyn men med en mycket mer holistisk och processbaserad approach än jag någonsin gjort i eget SEO-projekt förut. Under perioden fram till idag har det inte funnits en extern länk till webbplatsen förutom de som finns från de sociala kanalerna. Det var ett viktigt test för mig att se hur Google resonerar kring indexering av en ny domän med ett visst informationsvärde utan externa länkar. Precis som i alla nya projekt idag är Google lite tveksamma initialt men i takt med att tiden går har sajtens crawl rate ökat trots att det varit en hel del utmaningar med server cache-lösningen och mina custom byggda profilsidor, så har haft allt för höga responstider för en sajt som denna.

Hur ska projektet tjäna pengar?

Projektet har idag ingen aktivt sätt att tjäna pengar och det beror rent krasst på att fokus varit att bygga webbplats först och fokus på funktionalitet och processer. Sedan finns det enormt mycket möjligheter både inom streaming, betting och mycket mer längre fram, när allt det sitter. I många andra projekt har jag börjat från andra hållet så det blir också en intressant del i detta att bygga värden först och kapitalisera sedan.

Vilka är huvudutmaningarna för Sportstjärnor.se-projektet framöver?

Två huvudutmaningar i projektet den närmsta tiden är:

  • Tid (Familj och arbete först så får detta projektet en del tid därefter och väljer då att fokusera på rätt saker med begränsat med tid.)
  • Datainsamling (Bygger på en del intressanta experiment kring det som jag hoppas komma i mål med snart och kunna dela framöver.)

Vilka möjligheter finns för Sportstjärnor.se-projektet?

Möjligheterna i projektet har inget slut men några saker som vore enormt roliga att genomföra är:

  • Tävling och resultatdatabas (Kräver ett bra flöde i datainsamling och hantering)
  • Skala antalet profiler (Fortsatt en väldigt liten sajt i relation till vart målet är)
  • Unika intervjuer (Möjliggör helt annat informationsvärde och kan skapa helt andra värden i sajten)
  • App (Bygga en webbapp och native iOS och Android app för att kunna välja ut och följa idrottare)

Där fick ni ett smakprov på några tankar kring projektet och då förstår ni också kanske lite mer vad som menas med det holistiska tänket. Dela gärna vad ni vill att jag fokuserar mer på när jag berättar i caset framöver så försöker jag ta med mig det i de uppdateringar jag kommer göra framöver.