Google Popular Products

Google Popular Products är en funktion från Google som syftar till att förbättra shoppingupplevelsen för användare genom att visa populära produkter relaterade till användarens sökfrågor direkt i sökresultaten. Från ett SEO-perspektiv är det viktigt eftersom det ger e-handlare och detaljhandlare ytterligare en möjlighet att synas i Google Sök organiskt (utan att betala för utrymmet).

Hur fungerar Google Popular Products?

Google Popular Products fungerar på det sättet att Google presenterar produkter direkt i sökresultaten baserat på deras stora produktdatabas vid namn Google Shopping Graph. Google Shopping Graph samlar in data via två primära källor vilket är de feeds som handlare har kopplat till Google Merchant Center samt den strukturerad data som Google crawlar på ehandlares webbplatser.

Är Popular Products Googles svar på Amazons starka position inom produktsök?

Det är jag ganska säker på att det är Googles svar på Amazons starka position inom produktsök. Google har globalt blivit utmanade av Amazon där många användare väljer att inleda sin köpresa för produkter i deras sökmotor/e-handelplattform. Google har därför lagt ett större fokus på att förbättra sin produktsökmotor, vilket har landat i Google Popular Products som en av de mer centrala funktionerna i sökresultaten.

Vi noterar därför att många av funktionerna har tydliga likheter med Amazons upplevelse.

Vilka branscher är Google Popular Products mest synligt i?

De branscher har vi noterat har högst procentuell synlighet i Google Popular Products är de mer visuella branscherna som exempelvis:

  • Mode
  • Möbler
  • Teknik

Vilka branscher är Google Popular Products minst synligt i?

Minst synligt är Google Popular Products i känsliga segment som YMYL-branscher och liknande exempelvis:

  • Hälsa
  • Mat
  • Djur

Vad kan man göra för att öka synligheten i Google Popular Products?

För att öka synligheten i Google Popular Products bör man säkerställa att all data samlas in korrekt till Google Shopping Graph från produktfeeder och strukturerad data utifrån ganska många attribut som exempelvis:

  • Produktnamn
  • Bilder
  • Pris
  • Lagerstatus
  • GTIN/EAN
  • Fraktinformation
  • Returinformation
  • Recensioner
  • Färger
  • Storlekar
  • osv.

Om alla grundförutsättningar finns på plats handlar det om att analysera den synlighetsdata och CTR som finns för olika produkter och lokalisera utrymmen för att bearbeta heroprodukter med prisstrategier, recensioner, bildmaterial och fler attribut.

Google Popular Products i Sverige

Google Popular Products håller just på att rullas ut i Sverige sedan Q1 2024. Enligt en studie jag tog fram tillsammans med mina kollegor på AdRelevance var denna funktion 18 Mars 2024 synlig för 2,91% av de 9 miljoner ehandelssökord som vi hade som underlag.

Google Popular Products synlighet internationellt

Google Popular Products har under en längre tid tagit större och större utrymmen i ehandelssökresultat i USA. Enligt en studie av Semrush syns featuren på 79% av alla ehandelssökningar i USA. Semrush Sensor mäter även synligheten för Google Popular Products löpande på ett antal marknader och där har vi noterat en kraftig ökning på andra marknader däribland i Europa. 1 April 2024 har vi följande synlighet för Google Popular Products baserat på hela sökordsunderlaget i marknaden:

  • USA – 14,15%
  • UK – 14,62%
  • Tyskland – 11,36%
  • Italien – 5,97%
  • Spanien – 3,64%
  • Frankrike – 10,64%