Google har i veckan avslutat November Core Update 2023, den fjärde stora uppdateringen detta år, som är helt implementerad nu. Denna uppdatering, som påbörjades den 2 november och avslutades den 28 november, följde strax efter Oktober 2023 Core Update. Den snabba takt i vilken dessa uppdateringar släpptes har påverkat webbplatser globalt, inklusive i Sverige, på ett betydande sätt.
Ett noterbart drag med November Core Update 2023 är dess sammanfallande med en annan Google-uppdatering: en recensionsuppdatering som startade den 8 november. Denna överlappning av uppdateringar ledde till en ovanlig situation där webbplatser kände av förändringarna vid olika tillfällen.
Min analys av November Core Update 2023 använder data från Sistrix och Ahrefs, insamlade från den 1 till den 29 november 2023. Jag granskar både de som gynnats och de som drabbats negativt, baserat på både absoluta och procentuella förändringar i synlighet, för att ge en omfattande översikt av både stora och små aktörer.
Svensk analys av Google November Core Update 2023
Den generella analysen är att likt tidigare har det varit stora rörelser för databassajter och sociala medier som även innefattar en del UGC-sajter. Facebook, Linkedin och Instagram har varit stora vinnare men alla tre står nu på listan över stora förlorare i absoluta tal. På listan av procentuella förlorare sticker Airtours.se en reseaktör och Nouw.se en bloggplattform ut och i övrigt är de många mindre aktörer som är volatila.
Bland vinnarna i November core update noteras precis som under Oktober en hel del mindre e-handlare som gjort stora framsteg. Skatteverket är en intressant aktör på listan över vinnare som har ett tidigare tapp som korrelerar med Helpful Content Update och Oktober Core Update för att nu ta mycket mark i November Core Update. Kronofogden.se är en sajt som rör sig väldigt likt Skatteverket och är lite ironiskt att extremt auktoritära aktörer som dessa ska ha utmaningar likt dessa men det visar att det gäller att ha koll på helheten gällande webbplatserna.
Förlorare i November Core Update
- Sociala medier – Facebook, Linkedin och Instagram är i listan av största absoluta tapp i trafik även om det är procentuellt inte allt för stora rörelser. Det har tydligt varit vissa kataloger hos t.ex. Linkedin som är påverkade. Bloggplattformen Nouw kan vi också lyfta en en tydlig förlorare under sociala medier.
- Databassajter – Synonymer.se, Allabolag och Bolagsfakta är de aktörer som syns i toppen av listan av absoluta förlorare och databassajter har generellt stor påverkan i uppdateringar som Core updates.
- Prisjämförelsesajter – Även denna gång ser vi både Prisjakt, Pricerunner och Shopalike på listan över förlorare denna gång.
- Resesajter – Airtours nämndes som en av de större procentuella förlorarna och även Tripadvisor och Expedia finns på listan över negativ utveckling under perioden.
- Handel – På listan av absoluta förlorare finns en hel del e-handlare men mycket av dessa ser inte ut som typiska Core Updates utan är mer volatilitet i datan och mindre procentuella förändringar. Boozt, Ellos och K-bygg är några som ser ut som mer Core Update relaterade i det större segmentet av handel.
Vinnare i November Core Update
- E-handel – Vi ser en hel del intressanta e-handlare ta mark i denna uppdatering som Onemed och Greatlife som ser ut att haft tidigare Core Update problem. Vi ser aktörer på uppgång som Kabelbutiken, Teknikhallen och Motonet. Bland de större aktörerna är Dustin en av de mest intressanta vinnarna.
- Statliga sajter – Vi nämnde ovan Skatteverket och Kronofogden som ser ut som två stora vinnare i denna uppdatering efter att ha tappat tidigare under hösten. Även Riksdagen.se finns på listan över vinnare.
- Resesajter – Ticket.se är en tydligt stark vinnare i denna Core update tillsammans med Hotels.com,
- Databassajter – På listan av vinnare finner vi även några databassajter som Cylex.se, Wikipedia och Hitta.
- Sociala medier – WordPress.com och Blogg.se är två bloggplattformar som finns på vinnarlistan i denna data. Twitter.com och Reddit är två andra.
Googles utveckling i November Core Update
Min tolkning av November Core Update är att den fortsätter i liknande spår som tidigare men delvis balanserar upp en del aktörer från tidigare i höst. Det är tydligt att Googles fokus fortsätter röra sig mot att tillföra informationsvärden och generellt sätt lägger större vikt vid auktoritära signaler. Den senaste utvecklingen är väldigt intressant då den gör SEOn ännu mer holistisk men man ska inte glömma bort att det fortsatt är en algoritm som tydligt har sina brister. Jag tror personligen på det långa spelet idag men det är tydligt hur dessa omkastningar under hösten även skapar möjligheter för mer kortsiktiga strategier.
Har ni tappat synlighet och trafik i November Core Update?
Mitt bästa tips om ni vill göra något själva är att verkligen undersöka webbplatsen som helhet kritiskt utifrån innehåll, externa signaler (länkar & mentions osv.) samt teknik. Varje webbplats har sina unika utmaningar och det är idag omöjligt att säga att en core update slår mot något specifikt område. Det handlar om anpassningar i kärnor av algoritmer och varje webbplats kan därmed ha olika områden de får problem med. Behöver ni extern hjälp så kan ni höra av er till mig så tittar vi på ett upplägg utifrån ert case.