Vi hittar 11 resesajter bland Sveriges 200 största webbplatser på Google. På topplistan över Sveriges största resesajter finner vi välkända webbplatser som Tripadvisor, Booking och Ving. Analysen är baserad på synlighet på Google enligt Sistrix mätetal Visibility index.
Topplistan över de 11 största webbplatserna inom resor på Google
- Tripadvisor.se
- Booking.com
- Ving.se
- Tui.se
- Momondo.se
- Apollo.se
- Hotels.com
- Expedia.se
- Reseguiden.se
- Ticket.se
- Skyscanner.se
Hur har synligheten utvecklats inom segmentet senaste året?
Baserat på denna graf från Sistrix kan vi se att alla de 6 största på topplistan ökat i synlighet på Google senaste året. En del mer och andra mindre men detta visar en bild där starka auktoritära webbplatser tagit ännu mer mark. Noterbart i kurvan är den kraftiga ökningen för Apollo.se i våras. Några intressanta insikter är att Booking tydligt vinner hotellkampen med Hotels.com och att Ving är starkast av de klassiska resebyråerna.
Vad händer inom resor på Google just nu?
Det har hänt väldigt mycket inom detta segment på Google senaste året och speciellt i EU med förändringar kring google flights och hotels, låsta kartor och mycket mer. I våras när Google gick ut med sina DMA anpassningar för att möta EU så var resesegmentet ett av de som påverkades mest. Det har inneburit en hel del skillnader i vilka möjligheter som finns och hur sökresultat byggs upp.
Hur ser framtiden inom resor ut på Google?
Resor är ett av de segment som oftast nämns som exempel i många av Googles presentationer kring AI-overviews och AI-agenter. Därför kan vi vänta oss en spännande framtid inom detta segment här kommande år. Det blir extra spännande att följa hur de kommer agera i EU inom detta segment med tanke på de justeringar de valt att göra för att följa de regelverk som finns.
Vad gör resor till ett intressant SEO-segment?
Resor är ett intressant SEO-segment dels eftersom det finns väldigt mycket sökvolym och väldigt mycket information att täcka. Allt från sökningar tidigt i köpresan med olika platser till sökningar när du planerar sevärdheter och restaurangbesök på plats på din resa. Det och allt däremellan. Det är också intressant av den anledningen att snittordervärdena för en resa är höga men man ska ha i åtanke att marginalerna inom segmentet är väldigt pressade.