Google AI Overviews (AI-översikt)

Google AI Overviews (AI-översikt) är ett AI svar baserat på Googles LLM Gemini som skapar sammanfattade svar direkt i sökresultaten. AI Overviews introducerades som Search Generative Experience (SGE) under Google I/O 2023 och bytte namn till AI Overviews i maj 2024 när det rullades ut i USA. AI Overviews lanserades officiellt i Sverige den 20 maj 2025 i samband med Google I/O 2025.

Hur fungerar AI Overviews?

AI Overviews fungerar genom att den besvarar frågan överst i sökresultatet med hjälp av ett svar baserat på generativ AI.

  • En kortfattad sammanfattning av svaret baserat på information från flera källor.
  • Länkar till relevanta webbplatser för att fördjupa sig i ämnet.
  • Möjlighet att klicka på ”Visa fler” för att se en mer detaljerad förklaring.

AI Overviews bygger på Googles språkmodell Gemini och syftar till att ge användare snabba och informativa svar utan att behöva klicka sig vidare till andra sidor.

Hur påverkar AI Overviews användarbeteenden?

AI Overviews förändrar hur användare interagerar med sökresultat. Eftersom svaren presenteras direkt i sökresultatet minskar behovet av att klicka vidare till externa webbplatser. Detta har lett till en minskning av klickfrekvensen (CTR) med genomsnitt 34,5 % (20%-40%) enligt studier av position 1 kontra AI Overviews.

Vart syns AI Overviews?

AI Overviews syns främst på informativa sökningar, hela 98,66 % av den analyserade sökvolymen i Sverige den 20 maj 2025 kom från användare som ville förstå, lära sig eller få en förklaring. Även om AI-svar förekommer vid kommersiella (12,07 %) och transaktionella (2,87 %) intentioner, dominerar de tydligt vid frågor som börjar med ”vad”, ”hur” eller ”varför”.

Läs studien av AI Overviews sökintentioner här ->

Hur har AI Overviews lanserats i Sverige?

Google AI Overviews (AI-översikt) är officiellt lanserat i Sverige sedan Google I/O den 20 maj 2025. Funktionen började testas i Sverige redan den 7 maj, men jag observerade första gången funktionen i praktiken på den 9 maj. AI Overviews har sedan 20 maj 2025 successivt ökat i synlighet och förväntas göra så liknande det har gjort på andra marknader.