Vad är en sökmotor?

En sökmotor är en webbaserad tjänst som gör det möjligt för användare att hitta information på internet genom att ange nyckelord eller fraser. Sökmotorer skannar och indexerar miljontals webbsidor för att ge användarna de mest relevanta och tillförlitliga resultaten baserade på deras sökfrågor.

Hur fungerar en sökmotor?

Sökmotorer använder sig förenklat av följande steg för att generera sökresultat:

  1. Crawling: Sökmotorer skickar ut webbcrawlers (också kända som spindlar eller bots) för att navigera och skanna webbsidor.
  2. Indexering: Efter att ha crawlat sidor, indexerar sökmotorn sidorna, vilket innebär att den lagrar och organiserar informationen i en databas.
  3. Rrankning: När en användare gör en sökfråga, sorterar sökmotorn genom dess index och använder en algoritm för att ranka de mest relevanta sidorna först.

Sökmotorernas historia och utveckling

Sökmotorernas historia börjar på 1990-talet. De första sökmotorerna inkluderade Archie, Veronica, och Jughead, men de var ganska begränsade. Den första fullskaliga sökmotorn, WebCrawler, lanserades 1994 och kunde indexera text på webbsidor.

Evolutionen av sökmotorer:

  • 1995: Altavista och Yahoo! lanserades.
  • 1998: Google introducerades och revolutionerade sökning med sin PageRank-algoritm.
  • 2004: Microsoft lanserade Bing, som senare blev den främsta konkurrenten till Google.
  • 2009: Bing och Yahoo! gick samman för att bättre kunna konkurrera mot Google.

De största sökmotorerna idag

  1. Google: Det ledande företaget, med över 90% av marknadsandelen globalt.
  2. Bing: Microsofts sökmotor.
  3. Yahoo! Search: Drivs nu genom Bing sedan samgåendet 2009.
  4. Baidu: Den ledande sökmotorn i Kina.
  5. Yandex: Populär i Ryssland och andra ryskspråkiga länder.

Sökmotorernas marknadsandelar globalt Augusti 2023 enligt Statcounter

  1. Google: 91,85%
  2. Bing: 3,02%
  3. Yandex: 1,49%
  4. Yahoo: 1,17%
  5. Baidu: 1,06%
  6. DuckDuckGo: 0,54%

Sökmotorernas marknadsandelar i Sverige Augusti 2023 enligt Statcounter

  1. Google: 94,615%
  2. Bing: 3,22%
  3. Yahoo: 1,30%
  4. DuckDuckGo: 0,58%
  5. Yandex: 0,16%
  6. Ecosia: 0,09%

Googles starka ställning på marknaden

Google är den mest framstående sökmotorn och har blivit synonymt med begreppet ”söka på internet”. Googles framgång kan till stor del tillskrivas dess förmåga att kontinuerligt förbättra och anpassa sina sökalgoritmer för att leverera mer relevanta och användarvänliga resultat. Det gör att vi som arbetar med SEO ständigt måste följa de senaste utvecklingarna. Dessutom har Google framgångsrikt integrerat söktjänsten med andra produkter och tjänster, såsom Gmail, Google Maps och YouTube, vilket har hjälpt dem att behålla och expandera sin användarbas. Google har även satsat på innovativ teknologi som artificiell intelligens och maskininlärning för att förbättra sökresultaten.