Search Generative Experience (SGE) SEO – Google’s AI-baserade sökresultat utifrån ett SEO-perspektiv

Search Generative Experience (SGE) är Googles svar på en växande trend att integrera generativ AI i sökresultaten. SGE är för närvarande ett experiment inom Google Labs, och inte tillgängligt i EU. Googles SGE står i direkt konkurrens med Bing Chat och ChatGPT.

Google har öppnat upp tillgången till deras experimentella AI-labb för ett antal testare. Det innebär att en utvald skara användare nu har möjlighet att testa Googles mycket efterlängtade AI-baserade sökresultat, en funktion som de kallar Search Generative Experience (SGE).

För att testa SGE krävs att man anmäler sig till en väntelista, och att man befinner sig utanför EU (eller åtminstone använder en VPN förslagsvis mot USA) för att bli tillagd till listan.

Video där jag går igenom mina tankar om SGE baserat på artikeln du läser.

Generative AI i Google’s sökresultat

En intressant aspekt av Google’s Search Generative Experience från ett SEO-perspektiv är att de featured snippets fortfarande finns tillgängliga vid sidan av AI-svaren. Jag trodde tidigare att de skulle ersättas av AI-svar (vem vet det kanske sker längre fram), men så detta är detta redan ett bättre scenario för publicister.

Användare verkar behöva be SGE att ge svaret genom att klicka på ’generera’ om det inte visas som standard. Det visas för närvarande inte allas för vissa frågor till exempel för frågor om politik och hälsa.

Baseras på tillvägagångssättet med denna utrullning känns det med att låta användarna välja ’generera’ för att visa AI-svaren, försöker Google sitt bästa för att inte skaka om ekosystemet allt för mycket.

Utmaningar med SGE och framtida förbättringar

En fråga jag har är hur SGE kommer att attribuera innehåll korrekt. Genom att titta på en mängd olika frågor hittade jag snabbt exempel där de inte alls hänvisade rätt källor. Detta kommer alltid vara en känslig fråga var informationen kommer ifrån. Google har ju någonstans fått okej av webbplatsägarna att använda innehållet eftersom de driver tillbaka trafik. Är inte så fallet blir det en helt annan fråga.

sge-google-shopping

Nya möjligheter för e-handel med SGE

Det är lätt att fokusera på nackdelarna med SGE ur en publicists perspektiv (det kan lätt ses som mindre attribuering), men det finns några specifika SEO-fördelar för e-handelswebbplatser som jag vill framhäva.

Organiska produktlistningar är en sökfunktion som har funnits ett tag men som inte alls driver några volymer i Sverige idag. Med SGE gör Google dessa listningar ännu mer framträdande i de genererade resultaten och med det förväntar vi oss helt andra volymer. Dock är min teori här att detta är en av de stora anledningarna till att Google inte valt att släppa detta och Bard i EU. Det eftersom de har en legal process pågående gällande prisjämförelser som de redan fått stora bötessummor för.

SGEs utveckling framåt

Överlag är jag imponerad av hur Google har gått till väga med sin tidiga integration av generativ AI i sökresultaten. Det finns fortfarande gott om utrymme för förbättring av Search Generative Experience (med avseende på korrekt attribuering och hur de hänvisar till källor), men det verkar vara på rätt spår från vad jag har sett hittills. Det baserat på första versionerna vi såg när de inte alls hade några källor alls. Framåt blir det intressant att se hur många resultat de kommer finnas för och hur de hantera olika typer av genereringar.

Lämna en kommentar