Analys av Google Core Update Augusti 2023 – Vinnare / förlorare och slutsatser

Google Core Update är Googles stora breda uppdateringar som oftast rullar ut omkring 2-4 gånger per år. Vi hade inte innan denna uppdatering haft någon core update sedan i våras och den vi nu analyserar rullades den ut 22 Augusti 2023 och tog 16 dagar innan den var färdigutrullad 7 September 2023.

Min analys är baserad på internationella och svenska mätetal från Sistrix och Ahrefs under perioden 21 Augusti 2023 till 10 September 2023. Den bygger på att vi mäter synlighet i Googles sökresultat på global nivå samt specifikt för Sverige.

Generell analys av Augusti Core Update 2023

Den senaste AI-utvecklingen var något många förmodade att Google skulle arbeta för att hitta lösningar på. Det gör de delvis genom att fokusera på att särskilja innehåll som skapar värde och utfyllnadsinnehåll, vilket AI-innehåll ofta är. I min analys ser det även ut som de lägger mer fokus på auktoritet utifrån erfarenhet och deras senaste koncept EEAT. Det innebär att webbplatser som är tillförlitliga källor som tillför unikt värde prioriterats mot aggregerande webbplatser.

Global analys av Augusti 2023 Core Update

Bild från Ahrefs som illustrerar den ökning som Quora och Reddit haft globalt.
  1. UGC Innehåll: Den mest framträdande förändringen globalt är den markanta ökningen av synligheten för UGC-plattformar som Quora och Reddit. Detta indikerar att Google nu placerar en högre vikt vid unikt innehåll som dessa ofta tillför, vilket stämmer överens med deras utökade EEAT-modell för Quality Raters som lanserades förra året.
  2. Nyhetswebbplatser: Vi ser ett påtagligt tapp för stora nyhetswebbplatser som nytimes.com, washingtonpost.com, och theguardian.com. Det är svårt att tydliggöra varför denna utvecklingen är så tydlig i denna uppdatering.
  3. Innehållstunna webbplatser: Som vanligt har webbplatser med tunnare innehåll, som databaser och låttextwebbplatser och så vidare upplevt stora förändringar. Många av de stora förlorarna agreggerar primärt data och är en del av den programmatiska SEO som sett ett stort uppsving senaste tiden.
  4. Parasite SEO: En betydande förändring i landskapet är att sajter som outlookindia.com och newsdirect.com, båda välkända för Parasite SEO, har drabbats hårt. Dock från enormt fina synligheter vilket gör att de fortsatt är starka i många hänseenden.

Svensk analys av Augusti 2023 Core Update

Bild från Ahrefs som illustrerar tappet för de båda prisjämförelsesajterna.
  1. Wikipedia: Globalt har vi sett en nedgång i synlighet för Wikipedia, och detta återspeglas även på den svenska marknaden. Det är den webbplats som tappar mest synlighet i flera mätningar.
  2. Nyhetswebbplatser: Precis som globalt, har svenska nyhetswebbplatser som svt.se och aftonbladet.se också sett en minskning i synlighet. Vi noterar dock att andra nyhetsmedier som sverigesradio.se och svd.se har tagit mark.
  3. Prisjämförelsesajter: Webbplatser som pricerunner.se och prisjakt.nu, har påverkats negativt av denna uppdatering.
  4. Databassajter: Sajter som merinfo.se, blocket.se, öppetider.nu, och synonymer.se har förlorat mark i denna uppdatering och de är typiska programmatiska SEO-sajter .
  5. Apotek: Webbplatser relaterade till apotek såsom apoteket.se, kronansapotek.se och apotekethjartat.se har minskat i synlighet. Det indikerar som vi även sett globalt större rörelser inom YMYL som oftast är mer känsligt kring både innehåll och innehållsskapare.
  6. Retail: Det är värt att notera negativa rörelser för stora återförsäljare som elgiganten.se, ikea.com, granngarden.se och biltema.se
  7. E-handel: Aktörer som na-kd.com, spelbutiken.se och cdon.se är några av de e-handlare som tappat mest enligt mätningen. Adlibris.com ser ut att vara den stora vinnaren av e-handlarna.
  8. Andra webbplatser: Plattformar likt familjeliv.se, har sett en minskning i synlighet. Det trots att UGC-sajter tog mark globalt. Å andra sidan ser vi en positiv rörelse för plattformar som instagram.com, apple.com, och linkedin.com.

Googles utveckling

Google fortsätter att fokusera på att leverera det mest relevanta och högkvalitativa sökresultatet till sina användare. Den senaste uppdatering går i linje med flera tidigare där värdet som innehållsskaparen skapar för Google och användaren i kombination med auktoriteten för webbplatsen och innehållsskaparen står i fokus.

Vad ska ni göra om ni tappat i en Google Core Update?

Om fallet är så att ni är ett av de företag som har tappat i en denna Core update är min bild att ni behöver ni göra en helhetsöversyn och större förändringar genomgående kring ert problemområde. Det räcker väldigt sällan med mindre åtgärder utan precis som namnet indikerar på uppdateringen är det kärnan i hur ni agerar inom någon aspekt som behöver förbättras. Inled med att grundläggande gå igenom er SEO från ett helhetsperspektiv.

Lämna en kommentar